Traseu: Balea Lac - Saua Doamnei – Gemanaul Sudic – Gemanul
Nordic - Curmatura Varoasa – Gardurile de avalansa – Balea Lac
Durata 3h
Grad 1B
Un traseu alpin
scurt (notat ca grad de dificultate 1B) dar surpinzator prin belvederea asupra
caldarii Balea si a drumului auto Transfagarasan.
Vedere de pe Muchia Netedu-Buteanu |
Plimbarea incepe
in Saua Doamnei cand in loc de a continua poteca spre drumul de creasta, cotim
dreapta spre Varful Piscul Balei (2231m). Nu am avut echipament de asigurare,
doar casti de protectie pentru cazul in care mai cad pietre. Prize sunt
destule, dar la fel si zonele inierbate care pot crea sentimentul de
nesiguranta. De cele mai multe ori, poteca celor care au mai parcurs acest
traseu este evidenta, desi apar si alte potecute in cale, de oi sau chiar de
capre negre (sper eu…).
Primele varfuri de catarat sunt Turnurile Lacului, dupa ele urmanad relaxarea din Curmatura Balei. Piscul Balei are
doua varfuri: Gemanul Sudic (2231m) si Gemanul Nordic (2216m). Singura portiune un pic mai "cu
emotii" este urcarea pe Geamanul Sudic, acolo unde stanca lasa mai mult spatiu
pentru treptele vegetale si unde cred ca avem nevoie de multa atentie mai ales
pe partea stanga a muchiei. Am gasit si cele doua pitoane care trebuie sa fie
mai mult decat binevenite in cazul in care iubitorii de custuri fagarasene ar
face muchia Piscul Balei in sens invers, de la nord la sud, incepand in partea
cea mai joasa a ei, in zona Balea Cascada. Altfel, aceasta portiune de muchie
este mult mai comoda de la sud la nord, asa cum am admirat-o zilele trecute. De o parte, ne fug ochii spre lacul Balea cu harmalaia nedorita de acolo, de cealalta parte privim spre laculetele Doamnei unde rareori se vede cate cineva.
De pe cel mai
inalt punct al plimbarii noastra, am admirat caldarea Balei si soseaua. Atat de
multa lume jos (cum nu cred ca am mai vazut pana acum) si atat de putina aici
sus printre stancarii. Intr-un fel m-am bucurat sa vad toate aceste sute de
masini cu oameni care isi doresc sa vada acest loc minunat si asteapta
rabdatori in coloana sa ajunga la el. Dar cand aud muzica de toate felurile
care razbate de la Balea Lac si imi amintesc cate gunoaie intalnim de o parte
si de alta a drumului, imi dau seama ca putin sunt cei care respecta muntele si
efortul celor care au muncit cu tarnacoapele in maini atatia ani sa inlesneasca
accesul pana aici. Si da, m-am intristat si mi-as dori ca Balea sa fie o
caldare ca altele din Fagaras unde nu ajung decat cei cu rucsacul in spate.
Traseul poate
continua pe toata muchia, probabil prin zone de jneapan nu foarte comode, dar
noi l-am incheiat intr-o sa calcaroasa (Curmatura Varoasa, 2140m), chiar deasupra gardurilor de avalansa
(pe care de mult doream sa le vad de aproape). Aici am descoperit cu chiote de
bucurie primele flori-de-colt pe care le-am admirat in muntii Fagaras. Sei calcaroase, varoase, am mai descoperit si in alte muchii nordice. Gardurile
de avalansa m-au impresionat ca dimensiuni si structura de rezistenta, desi
cateva au fost puse la pamant si sifonate intr-un mod incredibil de-a lungul
anilor, de forta zapezilor. Cele 258 de greble metalice si ziduri de deviere au
fost montate/construite in 1975, sub indrumarea ing. Dumitru Ducaru (Dumitru
Ducaru – Fascinatia trecerii muntilor), dupa inaugurarea din 1974 a DN 7C
(Transfagarasan). La aceste garduri metalice pe curba de nivel, au muncit
soldatii dintr-un pluton militar care au construit un funicular special pentru
transportul lor si al betonului (pe alocuri am mai gasit zilele trecute
fragmente de cablu). Si da, din 1975 pana astazi, cele mai multe din ele sunt
in picioare si isi fac datoria!
Text si foto: Floriana Boghez
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu